Kody promocyjne: czym są i dlaczego firmy ich potrzebują
6 listopada 2017Kody promocyjne mogą przyciągnąć klientów do Twojej firmy, zwiększyć zaangażowanie istniejących klientów i przyczynić się do zwiększenia przychodów. Kod promocyjny gwarantuje konsumentowi zniżkę na towary lub usługi firmy, lub też inne przywileje. Od dawna jest on jednym z głównych elementów promocji usług przedsiębiorstw. Skuteczność kodów promocyjnych może być jednak różna w zależności od ich właściwego zastosowania. W tym artykule dowiesz się, jak zmaksymalizować możliwości kodów promocyjnych.
Jakie korzyści dają kody promocyjne firmom?
- Skutecznie działają w celu zwiększenia lojalności klientów wobec firmy, stymulują zarówno pierwsze, jak i ponowne zakupy. Na przykład kupiłeś produkt, a przy dokonaniu płatności otrzymałeś dodatkowy rabat na drugi zakup. Jeśli produkt się podoba, trudno odrzucić taką ofertę.
- Zwiększenie sprzedaży poprzez przyciągnięcie uwagi, zwłaszcza jeśli są one ważne przez ograniczony czas.
- Pomagają ocenić skuteczność różnych kanałów sprzedaży. Tworzymy indywidualny kod promocyjny dla każdego kanału sprzedaży: strona internetowa, sieci społecznościowe, reklama kontekstowa, aplikacja mobilna, ulotki, kody na paragonie. Po zakończeniu okresu możemy podsumować wyniki i ocenić, w którym kanale sprzedaży uzyskano najlepsze wyniki zastosowania kodów promocyjnych.
- Pozwalają zwiększyć liczbę powtórnych zakupów i wielkość średniego czeku.
- Przyciągnięcie uwagi konsumentów do nowego produktu lub usługi.
- Stymulacja sprzedaży. Kod promocyjny w formie rabatu lub bonusu motywuje do dokonania zakupu.
Kody promocyjne są powszechnie używane w różnych branżach. Przykładowo, kod promocyjny od Vavada daje graczom dodatkowe bonusy, które można wykorzystać na grę bez formalności. Promo kody skuteczną strategię marketingową, która przyciąga klientów i zachęca ich do korzystania z usług danej firmy.
Ważne jest, aby firmy używały kodów promocyjnych w określonym celu. Rozdawanie ich bezmyślnie może zdewaluować produkt lub markę, a także sprawić, że klienci pomyślą: „Czy ta firma jest w porządku, jeśli stale rozdaje rabaty lub gratisy?”.
Gdzie klienci mogą znaleźć kody promocyjne?
Firmy oferują kody promocyjne klientom korzystającym z różnych kanałów. Kod promocyjny może być dostępny:
- w wiadomości e-mail lub newsletterze;
- w komunikatorach i sieciach społecznościowych firmy;
- na stronie internetowej firmy lub w aplikacji mobilnej;
- na ulotkach, czekach lub kuponach;
- w poście lub filmiku od blogera;
- na stronach internetowych z kuponami;
- w materiałach promocyjnych.
Jak użyć kodu promocyjnego?
Kod promocyjny online należy wprowadzić przy dokonywaniu zakupu. Najczęściej odbywa się to na ostatnim etapie, ale czasami kod promocyjny jest wymagany też wcześniej. Służą do tego pola z następującymi napisami: „Kod promocyjny”, „Zastosuj kod promocyjny”, „Mam kod promocyjny”, „Zastosuj zniżkę” itp.
Kody promocyjne w mediach społecznościowych
Kody promocyjne świetnie sprawdzają się w mediach społecznościowych i to na dwa sposoby. Po pierwsze, możesz przekazać ogólny kod promocyjny influencerowi lub ambasadorowi swojej marki. Umieści on go na swojej stronie i zachęci subskrybentów do zakupu Twoich produktów i usług.
Jeśli współpracujesz z kilkoma różnymi blogerami, należy przygotować osobne kody promocyjne dla każdego z nich. W ten sposób możesz dodatkowo ocenić efektywność współpracy z konkretnym influencerem.
Po drugie, na koncie samej marki można publikować ogólne kody promocyjne w historiach i postach. W ten sposób można przyciągnąć subskrybentów do sklepu. Można też dawać klientom spersonalizowane kody promocyjne. Na przykład, jeśli klient zada pytanie dotyczące produktu w wiadomości bezpośredniej lub na czacie z konsultantami firmy.
Kody promocyjne jako pomost między sklepem offline a online
Zakupy w sklepach offline i online mają swoje wady i zalety. Kupowanie online jest wygodne, ponieważ jest więcej czasu do namysłu, można wygodnie wracać raz po raz, aby obejrzeć towar, jest on dostępny w każdej chwili. Ponadto nie ma potrzeby poświęcania energii i czasu na dojazd do sklepu.
Jednocześnie w punkcie sprzedaży offline klient może uzyskać doświadczenie, którego nie można uzyskać w internecie. Obsługa ze strony pracowników, nawet zwykła komunikacja i konsultacje, testerzy produktów (w odpowiednich niszach) oraz wydarzenia — wszystko to jest bardzo ważne dla zwiększenia lojalności i zaangażowania klientów.
Płacąc za zamówienie na stronie internetowej, możliwe jest przekazanie klientowi spersonalizowanego kodu promocyjnego, który może zastosować do następnego zakupu w najbliższym sklepie stacjonarnym. Będzie to szczególnie skuteczne, jeśli klient wybrał odbiór własny. Przyjdzie po jeden produkt, a kupi inny
W ten sam sposób można przekazywać klientom przy kasie spersonalizowane kody promocyjne ze zniżką na zakupy online. Lub wysłać e-mail z kodami promocyjnymi do tych klientów, którzy nie kupują online.
Kod promocyjny jako pigułka na negatywne nastawienie
Firmy mogą oferować kody promocyjne sfrustrowanym klientom po tym, jak ich problem zostanie rozwiązany. Jest to dobry sposób po negatywnym doświadczeniu użytkownika, aby zaangażować się w nowe doświadczenie, które może być lepsze. W ten sposób istnieje mniejsza szansa na utratę klienta. Następnie „negatywne” kody promocyjne można wykorzystać do śledzenia ogólnego przebiegu rozwiązywania konfliktów.
Jakich zasad należy przestrzegać, szukając kodu promocyjnego?
Upewnij się, że zawsze czytasz warunki przed wyszukaniem kodu, ponieważ mogą się one różnić. Zawsze korzystaj z oficjalnej strony sklepu, aby sprawdzić kody promocyjne. Nigdy nie udostępniaj swoich danych osobowych, takich jak adres e-mail, numer telefonu lub numer konta bankowego, osobom czy serwisom, którym nie ufasz.
Po uzyskaniu promo kodu należy też sprawdzić warunki jego aktywacji. Zazwyczaj kod można użyć tylko jeden raz. Są jednak wyjątki — niektóre firmy oferuje wielokrotnie wykorzystanie kodów promocyjnych. Ponadto warto zwrócić uwagę na termin ważności kodu. Po jego wygaśnięciu aktywacja nagrody będzie niemożliwa. Nie można też łączyć kilka kodów w jednej promocji. Musisz więc wybrać kod, oferujący lepsze warunki przed jego zastosowaniem. W przypadku powstania wątpliwości lub pytań na temat tego typu zachęty zaleca się skontaktować z biurem obsługi klienta.